Receptet kommer här

_DSC0004-1 2 paket jäst för söta degar

200 gram smält smör

10 dl vatten

250g kesella

4dl ljus sirap

Blanda dessa flytande  ingredienser ,se till att det är fingervarmt och smula i jästen & rör ut den

Blanda sedan ner dom torra ingredienserna

vetemjöl  det går nästan en hel påse

1 tsk salt

2 påsar saffran (mortla gärna saffranet med lite strösocker för att få ut all smak)

Jobba in mjölet tills degen blir lagom så den släpper från degbunken

jäs 30 minuter

Sen är det bara att göra småbullar eller lussekatter eller vad du vill

Jag gjorde småbullar med en fyllning på 1/2 paket smält smör ,ett paket mandelmassa ,strö & vaniljsocker

Pensla bullarna & strö pärlsocker på

Grädda 5-7 min i 225 grader

och är det något du undrar över så läs bara på mjölpaketet där står det hur man gör småbullar

Nu önskar jag dig Lycka Till

Kraaam

Kommentarer

Stephen Landberg sa…
Ja, dromma kan jag ju om dessa godsaker, har inte ens hälften av alla indigrädienser här...tyvärr. Lät gott det där med att äta deg...kommer ihåg hur man rapade efteråt när man smakade då mamma bakade....haha.
Doktor Glas sa…
Åh, tack söta rara för recept! Hoppas dom blir lika fina som dina :)
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå