Drömma sig tillbaka liiite……

_DSC0140

Dagen igår var hemsk….låg mestadels som i en dimma & kände mig halvt medvetslös av migränen ,som förövrigt startade i förrgår ,men så på eftermiddagen släppte det PUH!!!!Jag har det lite jobbigt med min hälsa just nu med en mage som smärtar och blödningar som nästan torkar ut mig ,mitt blodvärde hade på en & en halv vecka sjunkit med mer än 30!!!! men jag är under utredning nu så jag får luta mig tillbaka och lita på sjukvården…… Och i dag mår jag bra…..Ligger & tittar på bilderna från Paris & får en ilning i magen av längtan tillbaka……alltså jag skulle lätt kunna bo där delar av året…..vilken dröm……

_DSC0200

ALLTING är så vansinnigt vackert där …….

_DSC0186

Allt gammalt är bevarat…..varenda liten detalj är i mina ögon alldeles utsökt…..

_DSC0265

Varenda bro,varenda lyktstolpe,vägskylt,balkongräcke,dörrhandtag,alla FANTASTISKA byggnader……med sina fönster & dörrar ,jag ÄLSKAR allt...

_DSC0273

Varenda tak…..ingenting har lämnats åt slumpen……

_DSC0278

Alltså kolla!!!!

Jag är kär!

_DSC0317

Det finns inte en bro i Paris som är “random”

_DSC0358

Kolla in klockan ,lyktstolpen,rödljus stolpen….alltså jag skulle kunna inreda mitt hem med dessa prylar ha ha …..

_DSC0435

Och så detta magnifika konstverk ,som byggdes mellan 1887 och 1889 för att bli den pampiga entrén till världsutställningen Exposition Universelle som anordnades 1889 för att fira hundraårsjubileet av franska revolutionen………Eiffeltornet var redan innan det byggdes föremål för hetsig debatt i Frankrike. 1887, när bygget just påbörjats, publicerades i tidningen Le Temps en protest ställd till direktören för världsutställningen från några av Paris framstående konstnärer, författare och andra inflytelserika kulturarbetare. Utställarna försökte beveka kritikerna genom att lova att tornet skulle rivas efter tjugo år, men så blev det inte, då det visade sig att det var praktiskt att använda som mast för telekommunikation. Idag är det också en av Paris, och Frankrikes, största turistattraktioner………och vilken tur att det aldrig revs,men fatta vilken passion för KONSTEN :)

underbart……

_DSC0541 Här strövade vi runt på en Loppmarknad mitt i centrala Paris & spana in grejjerna!!!!!

_DSC0571

Skylten med namnet på gatan vi bodde på “Gatan med dom små Hotellen”…..

_DSC0693

En av vägarna upp till Montmartre som är en stadsdel belägen på en 130 meter hög kulle i 18:e arrondissementet i norra Paris, Frankrike. Namnet "Montmartre" kommer av Mont des Martyrs, "Martyrernas berg". 262 halshöggs här Sankt Dionysius och ärkdiakonen Eleutherius. Mest berömda byggnadsverk är basilikan Sacré-Cœur. Andra berömda platser i Montmartre är nattklubbarna Moulin Rouge, Lapin Agile och konstnärstorget Place du Tertre. Många kända konstnärer har verkat i stadsdelen, bland annat Salvador Dalí, Claude Monet och Pablo Picasso. Idag är södra Montmartre, nära Pigalle, ett av Paris sexkvarter, andra delar som toppen av kullen är mycket populära bland turister medan det finns lugnare områden i andra kvarter, bland annat i närheten av Place des Abbesses och i närheten av Montmartrekyrkogården. Stadsdelen är också känd för sin bergbana, Montmartres bergbana, byggt år 1900.

En heeelt underbar plats att “andas in”

_DSC0720

Och lite av utsikten därifrån….

_DSC0747

En av många små butiker uppe på berget….så utsökt med sina kristallkronor…….här har man verkligen blandat “slott&koja” som jag ju älskar Och som jag egentligen skulle vilja kalla min inrednings stil, här hemma……

_DSC0751

Ja men ni seeer ju …………..jag bara MÅSTE dit igen ,det känns som att jag har så mycket kvar att uppleva i Paris…

Delar av det jag har skrivit är hämtat från wikipedia :)

Kramar till dig som vill ha….

Kommentarer

Lena sa…
Ååååååå så läckert!!! & vilka bilder du bjuder på!!♥...
Låter mindre läckert med din hälsa! :( oj oj oj... knackelibang är vidrigt, blodförlust gör en trött & orkeslös, & alltihop tillsamans blir en förfärlig kompott :(
Styrke-kramar♥ tröste-kramar♥ krama-om-kramar♥ & värmande-kramar♥
/Lena
kicki sa…
♥ Lena ♥
Du gör mej så glaaad ♥
Och alla kramarna ......dom har kommit fram nu & jag har fått dom och dom är mina ♥
Geddfish ♥ sa…
Ohhhh. jag blir sjuk av avund!
Läckra bilder, så superduper!

Jag har aldrig varit i Paris, men i många huvudstäder i Europa.

Pusselbit var där före min tid, och vi pratade om att åka dit tillsammans, det är ju Kärlekens stad, och så skulle vi åka tillsammans till Rom, där jag varit men inte han.

Det blev pannkaka. Men kramar får du av mig många! ♥
kicki sa…
Åh tack fina Gerd, jag tycker att du nån gång ,då du känner dig redo ,ska åka till Paris & visst är det kärlekens stad ,det vilar ett romantiskt skimmer över hela staden ♥
Styrkekramar till dig ♥
Doktor Glas sa…
underbara bilder!!
skickar massa krya på dig kramar och hoppas att du utreds på allra bästa sätt.
hoppas du kan njuta dagen ändå :)
kram!
Comsi comsa sa…
Åhhhhhhhhhhhhh så fint....

Har aldrig varit i Paris, men ännu har jag tid att komma dit. :-)

Det är inte roligt när hälsan sviktar, men vad gör man? Det gäller nog bara att ta hand om sig själv på bästa sätt.

Stor kram ♥♥♥
kicki sa…
♥Tack Stephanie♥
Och ja Kaisa det gäller att vara rädd om sig♥
Kramar till er mina gulliga vänner
Mary sa…
Åhh så underbara bilder!!!! <3 <3 <3 Du förtjänar att ha det toppenhärligt!

Kram Mary

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå