En klok liten bok....

Läser en text i den här lilla boken,som har ett budskap för årets alla dagar....det här är inte dagens, men den talar till mig på ett alldeles speciellt sätt just i dag......Jag gör om texten lite för att göra den till min egen....och då lyder den så här:Ibland väljer vi att skvallra om andra för att få känna gemenskap........och två ensamma människor kan komma nära varandra genom att skvallra om en tredje....man ingår ett förbund.
Alla behöver få känna gemenskap,att känna att man hör ihop med andra ger trygghet och välbefinnande..Att vi bekänner & erkänner våra "fel" & "brister" stärker banden till de människor vi vill ha i våra liv.
Skvallret mister sin lockelse när vi kan uppleva gemenskap genom att bekänna våra "svagheter" för varandra, och på så sätt komma närmare varann.
Man ska akta sig för att döma andra,vare sig man säger det rakt ut eller behåller det för sig själv......de omdömen man ger om andra skvallrar om det egna självförtroendet.
Man känner inget behov att döma om man är trygg i sin gemenskap med sina nära....
Ensamheten driver mig att bete mig på ett sätt som förvärrar min ensamhet.Sann gemenskap uppstår när jag berättar om mig själv istället för att skvallra om andra.
Och med dom kloka raderna önskar jag er alla som tittar in här en bra dag// Kicki

Kommentarer

Doktor Glas sa…
Trevlig dag till dig också :)
kicki sa…
Tack fina du ....hälsa Laika & ge henne en extra puss,om du nu är med henne förstås annars får hon ha den tillgodo...:-)
Doktor Glas sa…
hon får ha den tillgodo, för nu är hon hos sin husse i Sverige ;)
ngt nytt på kommandorans mag-front, har den växt??
kicki sa…
Inte ett dugg :-(
Om det är någon därinne så är det nog max 1, om ens det.
Ingrid sa…
Det är så sant som det är skrivet. Det är slöseri med energi att ägna sig åt dem som inte är i rummet. Har man åsikter om de icke närvarande är det mest konstruktiva att framföra det till vederbörande i stället för skitsnack bakom ryggar.

Jag avskyr skvaller har alltid gjort, min kära Mor har lärt mig det redan som barn och följden har blivit att inte ens mina barn skvallrar, som det kan gå.

Jag har mer än nog av att hålla reda på mig själv. (Oj, vad jag blev engagerad)
kicki sa…
Inkan :-o ha ha ha ......bra med engagemang..

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå