Ang.Edgar ,se så ledsen jag blir/ Lotta

Jag har fått respons på inlägget ang.Edgar ,och vet ni hur glad jag blir!!!!
Jag önskar inget högre än att hans tragiska sjukdomshistoria ska föra nåt gott med sig,och om det hjälper andra valpspekulanter att vara på sin vakt mot oseriösa ,penning giriga uppfödare,så delar jag gärna med mig av vårat öde med Edgar.
Vi märkte redan då han kom till oss 8 v. gammal att han hade klåda så vi "lusade av" honom i tron att det skulle hjälpa.
När Edgar var ca: 1 år fick vi äntligen svar på vad han led av,en GENETISKT ÄRFTLIG sjukdom som man absolut inte ska avla på.
Ändå fortsätter aveln jag vet att hans föräldrar har fått åteminstone 4 kullar,och dom sprider vidare denna fruktansvärt smärtsamma sjukdom,som jag ser det så blir hela rasen till slut hotad om det får fortsätta.
Edgar fick hela sitt korta liv 3 år och 29 dar äta veterinär foder (dyrt) och medecin dagligen Interceptor,varvat med antibiotika kurer både orala och intravenösa ( alltså ligga med dropp).
Dagliga bad i perioder ,annars underhållande en till två gånger i veckan.
Nu vill jag säga att vi hade tät kontakt med veterinär hela tiden ,för vi var ju rädda att hålla honom vid liv för "länge" så när vet. sa att det inte längre fanns någon bot och lindring så tvekade vi inte att ta det tunga beslutet att låta honom somna för gott,våran lilla ängel.
Men nu har jag fått veta att rasklubben arbetar på att upplysa om detta,och min uppmaning till alla er som funderar på en liten älskling ,är att ta reda på om det förekommer Demodex hos föräldrarna till den till tänkta valpen ,och om det gör det så köper ni ett livslångt obotligt lidande,
det är behandlingsbart, alltså man kan hålla det i chack ,men det går inte att bota.
Edgar fick skov då han blev sämre, men emellanåt var han "frisk"men under ett skov hade han så ont i tassarna och så mycket klåda att han inte kunde tänka på nåt annat än att klia sig och tugga på sina tassar,ja ni kan ju tänka er...........och alla dessa medeciner gav ju naturligtvis biverkningar, min egen teori är att han blev så ur lakad invärtes att han till sist "gick sönder".
Han blev skör.
Vi kontaktade skk:s juridiska avd. men inget händer ,och försäkringsbolaget har en klausul som fritar dom från betalningsansvar då det handlar om Demodex, som är ett dolt fel,så det enda som tycks vara möjligt när det gäller det här, är att gå ut själv och uppmana folk att vara uppmärksamma på var dom köper sin valp.
Edgar kom från Eternal Stars kennel .

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Lotta!
Jag blir så ledsen över att läsa det här! Att man fortsätter att avla på sjuka hundar är hemskt...det handlar alltså bara om pengar...ruskig tanke!! Jag har haft lite problem med min mops(egentligen ganska mycket)...han är numer pga alltför trånga luftrör helt döv. Tyvärr så mörkar mopsuppfödare alla problem som mopsar har! Visst är det en charmig ras...men hudarna ska vara friska och må bra också!!
Jag hoppas att det snart blir en förändring och att mer människor får upp ögonen för det här!! Tack för att du delade med dig!
(Rödull på expressen)
Anonym sa…
Hej!
Hittade hit via min syster "Lena Dalarna" på Expressen. Fy, vilken sorglig historia! Jag tycker att ni gör helt rätt som skriver ut kennelns namn och det verkar ju som hennes dåliga rykte sprider sig snabbt! Ha det gott, kram från "Märtas moster" (martas.moster.blogspot.com)
Anonym sa…
Men om sjukdomen är ärftlig och någon av föräldrarna eller båda har den så kan det väl ändå inte räknas som ett dolt fel!? Det verkar helt vansinnigt! (Snosse på expressen)
Anonym sa…
Hej,
Jag har Edgars kullsyskon "Sweet Baloo" eller som vi kallar honom "Amos". Han lever fortfarande men han mår inte så bra. Det känns som att du och jag har liknande erfarenheter.

Vill du kontakta mig finns jag på http://frallaforum.forum24.se/ Alias: Malin & Amos. (Jag har lagt ett PM till Maiden doggs).
Anonym sa…
Starkt att gå ut med detta och vara ärliga. Hoppas att fler följer erat exempel.
Mina tankar till er..
Anonym sa…
Enl en dom i Högsta Domstolen 1989 är en uppfödare med kennelnamn skadeståndsskyldig enl Köplagen för alla kostnader en hundägare har haft om en ung hund mäste avlivas pga en medfödd sjukdom, som generell demodicos är. De flesta uppfödare garderas sig därför med en Dolda fel-försäkring. Om uppfödaren inte har någon sådan, tror jag han/hon måste betala alla kostnader, dvs skadeståndet ur egen ficka.
NJA 1989 s. 156 (NJA 1989:32)
Jeanette sa…
Jag beklagar Edgars öde..Vi sitter själva med en valp på 9 månader som fick sin diagnos Generell Demodex den 5 mars..Känns tungt...
www.nogg.se/Japanese_chin

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå