DET ÄR FÖR JÄVLIGT av Lottas Matte

Visst är det för jävligt ,att våra lagar är så stiftade att vi anhöriga bara kan stå brevid ooch titta på när någon vi älskar har fastnat i ett beroende.

Om personen i fråga inte är ett hot för någon annans eller sitt eget liv, så finns inget att göra.

Allt är ju relativt, "hot för sitt eget liv",nej om personen bara säger, inte vill jag dö ,så är allt lugnt,men vad gör en person som använder droger .
Eller alkohol på ett destruktivt sätt.
Nu menar jag inte att vi ska kunna gå runt som några moral poliser, jag tänker närmast på dom barn som har passerat 18: års dagen ,för dom är fortfarande barn.
I alla fall de som har börjat sitt missbruk i nedre tonåren,den emotionella utvecklingen stannar där,många av dessa unga människor är alltså som 14 i sin känslo mässiga utveckling, och där stannar dom tills dom lägger ner sitt missbruk.
Jag blir bara så förtvivlad ,som både mamma och anhörig, när jag ser hur svårt det har blivit att få ett LVM på någon som vi älskar,och som vi ser ,långsamt ta sitt liv.
Och egentligen så vill ju den här personen ingenting annat än att få ett bra liv,men hur ska dom kunna kämpa själva,det finns ingen energi,"äh skit samma",dom lägger ju sin energi på att orka andas, alltså fixa mer av det som håller dom uppe.
Nej vi får vackert stå brevid fullkomligt maktlösa,och se på när någon vi älskar och bryr oss om långsamt tynar bort.
Jag vill poängtera att beroende är klassifierat som en sjukdom ,enligt WHO,så är den genetiskt ärftlig,det är vetenskapligt bevisat ,så det är inte bara att "ta sig i kragen" och "rycka upp sig".
Om det vore så enkelt så skulle inte världen se ut som den gör.
Bara här i landet är var 10:e person alkoholist..........Ja det är sant!
KÄNNER DU MIG ?

Jag är den största brottslingen i samhället.
Jag har dödat fler människor
än som fallit i alla krig
Jag har gjort människor till vrak.
Jag har förvandlat förhoppningsfulla ungdomar till
samhällsparasiter.
Jag har fört miljontals på dåliga vägar.
Jag har förstört dom svaga , krossat dom starka.
Jag har gjort människor till dårar.
Jag har splittrat familjer.
Den förtvivlade,fattiga hustrun känner mig
De hungriga skamsna barnen känner mig.
De föräldrar vars hårstrån grånat av sorg känner mig.
Jag har ruinerat miljoner och skall ruinera många till.

MITT NAMN ÄR KONUNG DROG/ALKOHOL
Kram på er alla som kämpar.
/Kicki

Kommentarer

Anonym sa…
Men hallå!!!

Skoj med en till blogg att läsa, vad alla är duktiga, tom hundar skriver.

Häftig dikt, det är så bra när man verbaliserar det som sker runt kung alkohol/drog.

Stor Kram
Inkan

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå