Mörkt ute

Lördag morgon och matte kliver upp kl:6......
Jag orkar då inte blogga den här tiden, så det får hon göra själv,god natt en stund till.

Av Lottas Matte: Visst är hon väl söt i sitt nya halsband ,min lilla älskling?!
Många tankar snurrar i mitt huvud just nu ,det händer att jag tänker tillbaka på när barnen var små och man liksom ägde dom,man fick vara fysiskt nära dom, klä på, mata, bada, bära, sova, ja man gjorde allt så nära.
Långsamt förändras livet dom blir" sina egna"på gott och ont.
Man vill ju skydda dom från all smärta i livet, ta på sig det som gör ont så dom ska slippa,för det är värre att se sitt barn lida än att göra det själv.
Det är så mycket dom måste gå igenom ,innan dom har blivit nog härdade för att fortsätta sin vandring genom livet på egna ben.
Bli ovän med sin bästi s ,få sitt hjärta krossat, inse att världen kan vara orättvis och grym, att människor kan vara opålitliga och egoistska, ja många besvikelser och missräkningar, och mitt i allt detta kan dom förirra sig.
Bli erbjuden något som lindrar smärtan,även om man som vuxen kan tycka att deras bekymmer är banala...........så är dom inte det för våra barn .
Dom är verkliga och dom är stora.
Och i dagens samhälle är det nog inte så lätt att bli en stark och självständig individ, med alla intryck och alla krav på perfektionism som ställs på oss via media ex.
Nu vill jag säga att jag är jättestolt över mina "ungar"tycker att dom alla tre ,klarar det otroligt bra,fulla av livslust och jävlar anamma , för att inte säga humor (jätte viktigt).
Men nog har vägen varit krokig ibland ,och nog har vi gråtit ,svettats, legat sömnlös .........ja det har varit kämpigt på ett mentalt och känslomässigt plan.
När dom var små var det kämpigt på ett fysiskt vis ,mycket "slit" med kroppen ,in och ut ur bilar ,vagnar,overoler ,ja.........alla som har varit där vet vad jag menar.
Häromdan var jag på återvinningen och hittade en trasig tavla,men jag ville ha den för orden på den gick rakt in i mitt hjärta.
Dom lyder så här:

Dina barn tillhör dig inte
De är söner och döttrar av själva livets längtan

De kommer genom dig men inte från dig
och fastän de är hos dig tillhör de dig inte
Du kan ge dem din kärlek men inte dina tankar,ty dom har egna tankar

Du kan hysa deras kroppar men inte
deras själar,ty deras själar befinner sig i morgondagens land
som du inte kan besöka ,inte ens i dina drömmar

Du kan sträva efter att likna dem
men försök inte att göra dem lika dig själv

Ty livet går inte tillbaks
och dröjer inte vid i går.



Tänkvärda ord tycker jag.
Vi får inte glömma att tala om för varandra hur mycket vi älskar varann.
I går satt min man och fixade och donade med en ny laserskrivare och bokföring,
han har lagt ner massor av energi för att hjälpa mig att komma vidare,med min verksamhet.
Ja han är ett hjärta.

Och så dessa husdjur........ kanske är det för att fylla det där hålet som blir då barnen inte längre behöver våra fysiska omsorger.
Vi får gulla och dona och prata med "annan röst".
Ja livet rullar på stannar aldrig av.
Var rädd om varann ,säg till din vän hur mycket du älskar den........ tvåbent eller fyrfota,vi behöver alla höra det.
Kram / Kicki


Kommentarer

Anonym sa…
Ååå vad vackert skrivet....
Precis så är det!
Man älskar, trösta finns, stöttar och önskar sina älskade barn allt gott i livet, vi har 2 söner, som flyttat hemmifrån,kommer ofta hem, meckar med bilarna med pappa, och käkar "mammas" mat, fikar, och "pratar" mmmm va vi älskar de...., vi är så stolta över dom...
Och så kommer tiden, precis som du sa, och man kan återigen få börja om, med att "pyssla om" barnens syster(fniss fniss) vår hund!...
Och att tala om hur mycket man älskar någon, är den bästa medecin man kan ge till sej själv, glömm alldrig det...
Kram gulliga du!
Märta Louises "mamma"
Unknown sa…
så fint skrivet du e då verkligen bra att skriva du oxå..kul att ha en annan bra blogg att läsa...det stämmer så bra de där text raderna som var på tavlan...ser fram emot tisdag hur mycket smäta det än blir...kram
Anonym sa…
Hej Kicki!

Jag är så glad över Lottas och din blogg, det känns som vi är så mycket närmare varandra än vi verkligen är.

Jag har precis kommit hem efter en vistelse i min husvagn vid Kebnekaises fot. Hundarna älskar det, men de far också runt i hela byn och skäller och det är ju inte omtyckt så jag måste binda dem när det är helg iaf.

Dikten du hittat är skriven av Khalil Gibran boken heter Profeten. Jag älskar den boken, den är sprängfylld av livsvisdom, det lär ha tagit honom 30 år att skriva den.

Jag blev lätt klaustofobisk i husvagnen, jag är alldeles nybliven ägare till en sån och inte riktigt van. Så nu när jag är i lägenheten på berget och har min enorma utsikt och stora yta, känns allt bra igen.

Haregott
Inkan

Populära inlägg i den här bloggen

Blommorna jag fick🤪

Nog är han som gullig ändå